Tuinbranche Nederland en OVD Opleidingen
“De klimaatpleinen zijn een opstap naar een gezondere leefomgeving”De tuin is een plek waar op het gebied van vergroening en duurzaamheid nog heel wat te winnen is. Dat betekent wel bewustzijn creëren bij de klant, bijvoorbeeld via de medewerkers van tuincentra. Om die medewerkers goed op die taak voor te bereiden hebben brancheorganisatie Tuinbranche Nederland en OVD Opleidingen de training ‘groene klimaatpleinambassadeur’ opgezet.
Tuinbranche Nederland behartigt de belangen van de Nederlandse tuincentra en aanverwante bedrijven zoals toeleveranciers, producenten en kwekerijen. Adjunct-directeur Brenda Horstra vertelt dat één van de speerpunten is om met de hele keten te werken aan een groene, gezonde en duurzame leefomgeving voor mens en dier in én rond het huis: “Dat doen we op basis van een aantal thema’s zoals groen & duurzaamheid, het verminderen van verpakkingen, het gebruik van gewasbescherming reduceren en recyclen.”
Informatie
Die thema’s zijn vertaald naar groene klimaatpleinen bij de tuincentra, legt Brenda uit. Inspirerende omgevingen waar de klant uiteenlopende informatie kan krijgen. “Zoals over het belang van zo weinig mogelijk betegelen, over het loskoppelen van de regenwaterafvoer en over het creëren van biodiversiteit met behulp van specifieke bloemen en planten. Maar eveneens over het belang van een groen dak of hoe je meer vogels, vlinders en bijen aantrekt.”
Nauwe samenwerking
Om ervoor te zorgen dat de klant zo breed en goed mogelijk wordt geïnformeerd en gaat nadenken over bepaalde maatregelen is de training ‘groene klimaatpleinambassadeur’ opgezet. Dat deed Tuinbranche Nederland in nauwe samenwerking met OVD Opleidingen. Een zeer vruchtbare samenwerking, merkt Brenda op: “We kennen de mensen van OVD Opleidingen al een tijd. Waar wij veel kennis van onze branche en producten hebben, daar hebben zij een jarenlange ervaring en brede expertise op het gebied van opleiden. Zij hebben alle middelen om onze kennis op de medewerkers van tuincentra over te brengen zodat die vervolgens de klanten kunnen stimuleren en enthousiasmeren.”
Aansprekend
Dat gebeurt bij het klimaatplein, dat zo dus een opstap wordt naar een groenere en gezondere leefomgeving”, zegt ze. Brenda geeft aan dat over de opzet van de training door beide partijen zorgvuldig is nagedacht. “We hebben gekeken naar wat je wilt overbrengen, hoe je dat wil doen, de reden aangeven waarom aandacht voor vergroenen en duurzaamheid belangrijk is, het belang van biodiversiteit en noem maar op. Dat dient te gebeuren op een manier die de klant aanspreekt, die moet in het verhaal mee willen gaan, enthousiast worden.” Daarom is er onder meer gebruik gemaakt van het rollenspel. “Dan benader je de praktijk het best. Kijk hoe de klant reageert, speel in op zijn of haar vragen, bijvoorbeeld over afkoppelen, geef een compliment. Wij krijgen teruggekoppeld dat dit onderdeel van de opleiding enorm wordt gewaardeerd: Hoe breng ik het over.”
Tweede veluwe
Ze vertelt dan dat Nederland circa 5,5 miljoen tuinen telt, tien keer de oppervlakte van Park de Hoge Veluwe. “Stel dat we in iedere tuin 10 vierkante meter vergroenen; dan hebben we er binnen vijf jaar een Veluwe bij.” Ze legt uit dat er op de klimaatpleinen ook regelmatig evenementen worden gehouden. “Alles is erop gericht om bij de mensen bewustwording te creëren. De medewerkers zijn daar een belangrijke schakel in. Met de opleiding maken we ze ambassadeurs die een belangrijke bijdrage leveren aan een groener, gezonder en duurzamer Nederland.”