Hanos en OVD Opleidingen

“We hebben geleerd hoe we de klant op een positieve manier verrassen”

Bij horecagroothandel Hanos is alles erop gericht de klant zo optimaal mogelijk te adviseren en begeleiden. Dat betekent onder meer van tijd tot tijd de kennis aanscherpen. Het gesubsidieerde trainingspakket ‘NL Leert Door’ van OVD Opleidingen bood alle mogelijkheden om op die behoefte in te spelen, vertelt assistent-vestigingsmanager Guido Oudejans.

Horecagroothandel Hanos, begonnen in 1975, is alom bekend in Nederland en ook steeds meer in België. In laatstgenoemde land zijn inmiddels twee vestigingen, in eigen land 20 en een 21e is in aanbouw. Hanos is in de loop der jaren uitgegroeid tot een totaalgroothandel met niet alleen een bijzonder breed aanbod horecabenodigdheden, maar is tevens een plek waar de klant zich breed kan laten adviseren en inspireren.

Bekende naam

Ja, bevestigt Guido Oudejans, de naam OVD Opleidingen was al bekend bij Hanos. Hij legt uit dat het hoofdkantoor OVD Opleidingen in het verleden enige malen inschakelde voor het geven van cursussen. “Het feit dat er met ‘NL Leert Door’ een nieuw en tevens gesubsidieerd pakket lag deed ons besluiten opnieuw contact met ze op te nemen.” Met ‘ons’, zegt hij, wordt de vestiging Nijmegen bedoeld. “Samen met de vestiging in Venlo hebben we ons ingeschreven voor twee trainingen: ‘Effectief beïnvloeden’ en ‘Hospitality’.”

Toch op locatie

De keuze voor die twee trainingen kwam voort uit de behoefte van Hanos om zaken binnen de organisatie door middel van ‘Effectief beïnvloeden’ te optimaliseren, zoals de aansturing vanuit de managers richting andere medewerkers. ‘Hospitality’ werd gekozen vanuit de wens om de klant in de winkel nog iets beter te begeleiden. “In totaal hebben aan beide trainingen tussen de 50 en 60 medewerkers meegedaan”, maakt Guido duidelijk. “In eerste instantie zouden het fysieke trainingen op locatie zijn, maar door de coronamaatregelen is uiteindelijk gekozen voor online trainingen. Niet iedereen had echter een laptop, wat voor stagnatie zorgde. Dankzij de versoepelingen kon uiteindelijk toch op locatie getraind worden”

Karaktertrekken

Bij ‘Effectief beïnvloeden’, zo viel Guido op, werd onder meer goed gekeken naar de verschillende karaktertrekken van personen. “Van medewerkers werd zo met behulp van onder meer kaarten met uitspraken en typeringen een beeld geschetst. Verder was er een rollenspel met individuele en groepsopdrachten waarbij geleerd werd hoe om te gaan met situaties als diefstal, boze klanten, maar ook de verhoudingen tussen medewerkers. Dat was voor de meesten zowel spannend als leuk. De aanpak van de coach van OVD Opleidingen zorgde ervoor dat er al snel een vertrouwensband ontstond. Bovendien kregen de medewerkers de kans op andere afdelingen te kijken en te ontdekken hoe er daar wordt gewerkt. In een casus werd vervolgens gevraagd hoe die diverse afdelingen beter te laten samenwerken.”

Inspiratie en creativiteit

“‘Hospitality’ is gericht op het goed benaderen en begeleiden van de klant”, zegt Guido. “Uitgangspunt was hoe de klant op een positieve manier te verbazen en verrassen. En daarnaast hoe de winkel waar mogelijk te verbeteren. Alle ideeën daarover waren welkom en er kon zowel individueel als groepsgewijs worden gewerkt. Doordat de deelnemers alle ruimte kregen, ontstond er veel inspiratie en creativiteit.” Uit de evaluatie bleek volgens Guido dat de beide trainingen als bijzonder positief werden beoordeeld: “Onze goede indruk van OVD Opleidingen uit het verleden werd zo opnieuw bevestigd.”

Vacatures commercieel medewerker binnendienst OVD Opleidingen
088 – 008 4570
info@ovd-opleidingen.nl
Galileïlaan 31 Ede