Decathlon en OVD Opleidingen

“Goed dat we nu trainingen vanuit een andere invalshoek konden volgen”

Bij de vestigingen van sportwinkel Decathlon worden regelmatig trainingen gegeven, veelal vanuit de eigen organisatie. Dat ze via het gesubsidieerde trainingsprogramma ‘NL Leert Door’ nu met OVD Opleidingen als externe partij te maken kregen is echter goed bevallen: “Ze zijn absoluut een meerwaarde gebleken.”

Decathlon is, zoals ze zelf aangeven, de grootste sportwinkel van Nederland, met in totaal 24 vestigingen en zo’n 1.100 medewerkers. Het brede assortiment sportartikelen is zelf ontworpen en zelf geproduceerd. Vanzelfsprekend staat vitaliteit in de breedste zin van het woord hoog in het vaandel, vertelt Learning & Development Leader Sjoerd Arkesteijn. “Dat betekent meer dan alleen maar sportief zijn, bewegen, maar eveneens gezond leven en gezonde voeding.”

Gesubsidieerd

Uiteraard komen die vitaliteitsaspecten bij de eigen trainingen aan bod, maar Decathlon zorgt ook dat de medewerkers hun adviserende en commerciële vaardigheden kunnen verbeteren. Dat vitaliteit en verkoop in het trainingspakket van OVD Opleidingen zitten, leidde al snel tot een nadere kennismaking, geeft Sjoerd aan. “We werden door brancheorganisatie INretail gewezen op de mogelijkheid om via OVD Opleidingen gesubsidieerde trainingen te volgen. OVD Opleidingen kenden we alleen van naam. Via hun website kwamen we al snel bij enkele voor ons interessante trainingen uit.”

Wensen

Er werd contact gelegd en meteen was er volgens Sjoerd een goede wisselwerking. Hij geeft aan dat de trainingen weliswaar geen maatwerk zijn, maar wel werden afgestemd op bepaalde wensen die kenbaar werden gemaakt. “Ze namen bovendien de tijd om ons en onze organisatie te leren kennen.” Besloten werd om van iedere vestiging enkele medewerkers een training te laten volgen, in totaal zo’n 50 medewerkers. Zo werd de training vitaliteit gevolgd door een aantal HR-verantwoordelijken, zegt Sjoerd. “Onder meer om de levensstijl van medewerkers te verbeteren en zo het verzuim naar beneden te brengen.”

Meedenken

“Bij de verkooptraining lag de nadruk niet op het traditionele verkopen maar op meedenken met de klant en beoordelen wat voor hem of haar de beste keuze is”, maakt Sjoerd duidelijk. In een vervolgtraining werd onder meer ingegaan hoe om te gaan met agressie in de winkel. Volgens Sjoerd zijn alle deelnemers zeer te spreken over de inmiddels afgeronde trainingen: “Onze medewerkers zijn wat dat betreft best kritisch, maar over deze trainingen zijn ze bijzonder positief. Iedereen vond het goed dat we nu eens trainingen vanuit een andere invalshoek konden volgen. Dat én de specifieke kennis en ervaring van OVD Opleidingen is absoluut van meerwaarde gebleken.”

Over de contactmomenten en communicatie zegt hij vervolgens: “Dat verliep heel soepel. Zoals gezegd, we hadden zo bepaalde wensen en ze hebben vanuit hun brede kennis de inhoud van de trainingen daarop afgestemd. Onze trainingen zijn veelal intern, maar we houden de banden met OVD Opleidingen warm voor het geval we weer een externe partij willen inschakelen.”

Vacatures commercieel medewerker binnendienst OVD Opleidingen
088 – 008 4570
info@ovd-opleidingen.nl
Galileïlaan 31 Ede