C&A en OVD Opleidingen
“OVD Opleidingen leert ons om positief met feedback om te gaan.”Modeketen C&A besloot de lockdownperiode onder meer te benutten voor extra trainingen voor het personeel. Ze kwamen via de subsidieregeling ‘NL Leert Door’ uit bij OVD Opleidingen. De keuze viel vervolgens op de training ‘Feedback’ die door in totaal 185 medewerkers werd gevolgd: “Je leert om op een positieve manier met feedback om te gaan.”
C&A en OVD Opleidingen zijn geen vreemden voor elkaar; beide partijen werken al langer samen. Elien de Ridder, HR specialist Learning en Development bij C&A, wijst als voorbeeld op het opleidingsprogramma voor leidinggevenden: “Dat hebben we in goed overleg samen ontwikkeld en afgestemd op onze wensen en behoeften.” Zodra ze hoorde van de subsidieregeling ‘NL Leert Door’, die de mogelijkheid biedt om zonder kosten korte cursussen en trainingen te volgen, besloot Elien meteen contact op te nemen met OVD Opleidingen. “De winkels waren dicht dus er was ruimte om wat meer aandacht aan de ontwikkeling van het personeel te besteden. We hoorden van de subsidieregeling via branchevereniging INretail, maar onze contactpersoon bij OVD Opleidingen nam kort daarna eveneens contact op.” Zo besluit Elien.
Wensen en behoeften
Met die contactpersoon ging Elien in overleg. Er werd gekeken naar de wensen en behoeften van C&A en vervolgens hoe daar met ‘NL Leert Door’, naast de reguliere opleidingen, op in te spelen. “Voordeel daarbij was dat OVD Opleidingen ons goed kent. Ze verdiepen zich in wat er bij ons speelt en denken mee.” Na een inventarisatie viel de keuze op de training ‘Feedback’: “Die speelt in op de vraag hoe je met feedback omgaat en hoe je die op de juiste manier geeft. Daarvoor hebben zich zo’n 185 medewerkers aangemeld die we hebben ingedeeld in groepen van circa 10 personen.”
Praktijkgericht
Hoewel de voorkeur uitging naar klassikale lessen op locatie, was dat niet mogelijk. Elien heeft daar uiteraard begrip voor: “Persoonlijk is fijner, maar dat ging nu eenmaal even niet, we wilden geen enkel risico nemen. Digitale training vraagt echter om een andere interactie, daar moesten de deelnemers zich even op instellen. Dat was echter geen probleem. Bovendien bleek ook nu weer dat OVD Opleidingen zich goed in onze mensen kon verplaatsen. Ze zijn een volwaardige sparringpartner, die indien nodig snel weet bij te sturen. Daardoor werd de training zo praktijkgericht als maar mogelijk was.”
Vitaliteitstraining
“Tijdens de training ‘Feedback’ leerden de deelnemers hoe op een positieve manier met feedback, ontvangen of geven, om te gaan,” vertelt Elien. “Feedback kan als iets negatiefs worden ervaren terwijl het dat niet is. Het is juist de bedoeling dat je van elkaar leert, elkaar beter maakt en er bewust van wordt, hoe op een positieve manier met feedback om te gaan. Dat is het uitgangspunt van deze training. Dat hebben onze medewerkers goed opgepakt.” Aansluitend, zegt ze, was er tevens een vitaliteitstraining: “Die vraagt de deelnemers eens goed naar zichzelf te kijken. Hoe vitaal ben je, slaap je voldoende, eet je gezond? Dat soort zaken.” De trainingen zijn goed bevallen besluit Elien: “Zeker de ‘Feedback’ training was voor ons absoluut van meerwaarde.”