Albert Heijn en OVD Opleidingen
“We zagen mogelijkheden toen we op NL Leert Door werden gewezen”Praktisch leidinggeven is één van de trainingen die onderdeel uitmaken van het NL Leert Door-pakket van OVD Opleidingen. Een thema dat ook alle aandacht had bij Albert Heijn Vos Supermarkten. Dus werd het trainingsprogramma afgestemd op de deelnemers van het bedrijf: “Iedere medewerker vraagt om een specifieke benadering.”
Albert Heijn Vos supermarkten, eind jaren negentig opgericht door de broers Paul en Peter Vos, bestaat tegenwoordig uit vier Albert Heijn-winkels, drie Etos-winkels en een Gall & Gall. “Een vijfde Albert Heijn is in aanbouw”, zegt HR manager Anouk van Manen. Ze vertelt dat er bij het bedrijf circa 600 medewerkers actief zijn, dat alles is afgestemd op de Albert Heijn-formule, maar dat er ook ruimte is om bepaalde zaken op een eigen manier aan te pakken: “Zoals opleidingen. Veel loopt via de franchise. Zo zijn we ook in contact gekomen met OVD Opleidingen, door de opleiding Assistent-supermarktmanager.”
Afstemmen
De subsidieregeling ‘NL Leert Door’, waarmee bedrijven kosteloos cursussen en trainingen kunnen volgen, is een traject dat door Albert Heijn Vos supermarkten zelf werd opgepakt: “We werden er door OVD Opleidingen op gewezen en zagen meteen mogelijkheden. Met name wat de opleiding ‘Praktisch leidinggeven’ betreft, een onderwerp dat op dat moment bij ons de aandacht had. Dus werd er contact gelegd met OVD Opleidingen om te bekijken hoe de opleiding kon worden afgestemd op de wensen en behoeften van het supermarktbedrijf. Wat de werkomgeving betreft, maar iedere medewerker vraagt ook om een specifieke benadering.”
Plan van aanpak
“Om tot een zo gericht mogelijke opleiding te komen werd de cursisten, 33 in totaal, gevraagd zelf een plan van aanpak op te stellen”, legt Anouk uit. “We vroegen iedereen om daarin uit te leggen welk doel ze voor ogen hadden. Die input heeft OVD Opleidingen, naast onze wensen, gebruikt om de opleiding zo goed mogelijk op onze situatie af te stemmen.” Ze geeft aan dat de voorkeur uitging naar klassikale lessen. Maar dat bleek gezien de coronamaatregelen echter niet mogelijk op dat moment: “Dus werd het digitaal. Dat was in het begin even wennen, maar werd al snel heel goed opgepikt. We hadden de deelnemers over drie groepen verdeeld, dus het bleef overzichtelijk.”
Gesprekstechnieken
Wat hebben de deelnemende medewerkers volgens Anouk van de opleiding opgestoken? “Onder meer hoe ze in hun eigen stijl, maar wel op een duidelijke manier leiding kunnen geven. Er werd onder meer aandacht besteed aan gesprekstechnieken en de verschillende manieren hoe die in de praktijk toe te passen.” Hoewel het in het begin dus even wennen was vanwege het digitale karakter van de opleiding, vindt Anouk dat alles prima is verlopen: “Dat heeft natuurlijk te maken met de kennis en kunde van OVD Opleidingen en de kwaliteit van hun trainers. Ze weten precies hoe de deelnemers te benaderen, zodat die zaken snel oppakken. Bovendien, de lijnen zijn heel kort. Bij een vraag of opmerking kunnen ze snel schakelen. Bijzonder positief is ook dat ze écht met de klant meedenken. Daardoor kun je het optimale resultaat uit een opleiding halen.”