Omrin en OVD Opleidingen
“Dankzij de training hebben mensen plezier bij het inrichten van de winkel”De tijd dat alle spullen in een recyclewinkel lukraak een plaatsje kregen ligt achter ons. Tegenwoordig gaat het er bij het inrichten van de winkels van recycleorganisatie Omrin Estafette dan ook doordacht aan toe. De opleiding ‘Visual merchandise’ uit het NL Leert Door-pakket van OVD Opleidingen zorgt nog voor een extra kwaliteitsimpuls.
Als geroepen
Die medewerkers zijn in de afgelopen jaren steeds meer aandacht gaan besteden aan de winkelinrichting. Want de kringloopwinkel waar alles hutjemutje door elkaar lag, is niet meer, maakt Stephanie duidelijk. Het NL Leert Door-pakket van OVD Opleidingen (gesubsidieerde trainingen voor het bedrijfsleven), met daarin de training ‘Visual merchandise’ kwam dan ook als geroepen, geeft ze aan. “We verzorgen regelmatig opleidingen voor onze medewerkers en deze training sloot prima aan bij de huidige ontwikkelingen. Dat het gratis is, maakt het helemaal aantrekkelijk.”
Zo praktisch mogelijk
Dus werd er contact gezocht met OVD Opleidingen. Dat verliep vanaf het eerste moment heel prettig, zegt Stephanie. “We merkten al meteen: dit is een ervaren en deskundig opleider die ook hart heeft voor onze materie.” Volgende stap was het benaderen van de betaalde krachten en ze informeren over de opleiding. “Op het moment dat met de training werd begonnen, in april, was de situatie dusdanig dat het weer op locatie kon”, merkt Stephanie op. “We hebben ervoor gekozen twee maandagen de winkels te sluiten en op die dagen de training te geven. Wij wilden dat die zo praktisch mogelijk was en de trainer van OVD Opleidingen heeft dat heel snel opgepikt.”
Enthousiaste gesprekken
Ze legt dan uit wat de medewerkers zoal hebben geleerd: “Onder meer om door de ogen van de klant naar de winkelinrichting kijken. Hoe komen ze binnen, hoe lopen ze door de winkel? Maar ook de wijze van presenteren kreeg alle aandacht. Daardoor zijn we bijvoorbeeld meer met kleur gaan werken. En zijn de winkels nu meer uniform ingericht.” Stephanie merkte dat de training leidde tot enthousiaste gesprekken waarbij de medewerkers ideeën uitwisselden en elkaar stimuleerden. “Dankzij de training hebben ze nog meer plezier bij het inrichten van de winkel.”
Praktijkgericht
Leerzaam en inspirerend, zo vat ze de trainingen samen. Ze wijst op de prettige maar vooral ook praktijkgerichte benadering van OVD Opleidingen: “Hun gerichte aanpak is heel belangrijk. Ik heb ze inmiddels dan ook bij andere organisaties in de branche aanbevolen.” De resultaten van de training, zegt ze tot slot, zijn in de winkels van Omrin Estafette duidelijk zichtbaar. “De productpresentatie is zonder meer verbeterd; nu is het vooral zorg dat vast te houden.”