Kiko Milano en OVD Opleidingen
“Dankzij OVD Opleidingen kunnen we continu mensen laten doorgroeien”Het Italiaanse cosmeticamerk KIKO Milano, met ook winkels in Nederland en België, traint haar medewerkers normaal gesproken vooral intern. Door de coronapandemie werd alles echter anders. Dankzij ‘NL Leert Door’ van OVD Opleidingen konden de trainingen toch weer worden opgepakt.
Kwaliteitsproducten die de vrouw mooi moeten laten voelen, dat is waar KIKO Milano voor staat. Het concern ontwikkelt en verkoopt eigen producten die, zo benadrukt Valerie Vanderstraeten van het Nederlands-Belgische onderdeel, niet op dieren zijn getest: “Dat is onze filosofie. Zoals we ook onze winkels op een eigen manier hebben ingericht: toegankelijk en aangenaam. Het moet een plek zijn waar de klant zich welkom voelt.”
Jong team
Daarin speelt ook het personeel een belangrijke rol. Zij zorgen voor een warme ontvangst en deskundig advies. KIKO Milano werkt in Nederland met een jong team: de 160 medewerkers zijn gemiddeld 24 jaar. Daarover zegt Valerie: “Het zijn mensen die we willen laten doorgroeien, bijvoorbeeld naar de functie van storemanager; iedere zaak heeft zijn eigen management. Via belangenorganisatie INretail, waar we lid van zijn, kwamen we in de loop van vorig jaar in contact met OVD Opleidingen. Wij hadden enorme interesse omdat wij wisten dat dit onze teamleden in managementfuncties enorm zou helpen in hun persoonlijke ontwikkeling.”
Gratis trainingen
OVD was toen net aangewezen door de overheid als scholingspartner in het nieuw opgezette, gesubsidieerde ‘NL Leert Door’. Bij KIKO Milano zagen ze meteen mogelijkheden, geeft Valerie aan: “Het programma is erop gericht mensen met behulp van korte, gratis trainingen zich verder te laten ontwikkelen. We zijn met OVD Opleidingen in overleg gegaan over de mogelijkheden en vervolgens is het allemaal heel snel gelopen. Er zijn drie verschillende trainingen opgezet: feedback training, time management en personeelsmanagement.”
Groeien
Valerie vertelt dat de trainingen heel constructief werden opgezet, met alle ruimte voor terugkoppeling: “Alles is erop gericht de medewerkers te laten groeien in hun werkzaamheden. Richting de klant, maar ook binnen het team. Dat de trainingen niet op locatie, maar online moesten worden gegeven, zorgde voor een uitdaging. Maar dat heeft OVD Opleidingen goed opgepakt. Hun area managers zijn enthousiast en nauw betrokken. Er werd met drie pilot stores begonnen en met de kennis die daaruit naar voren kwam werden de trainingen verder uitgerold.”
Veel ervaring
Inmiddels is de situatie weer enigszins genormaliseerd. Winkels zijn, met nog wat maatregelen, open. De trainingen lopen door, maar hoeven niet meer online te worden gegeven. Het einde van een vervelende periode nadert, maar Valerie ziet daarin ook een lichtpuntje. “De medewerkers zaten thuis en stonden heel erg open voor de trainingen. Ze waren blij dat ze aan hun mentale weerbaarheid en persoonlijke groei konden werken. OVD Opleidingen speelde daar vervolgens heel gericht op in. Je kunt merken dat ze veel ervaring hebben en goed zijn in het bieden van passend onderwijs en alles eromheen. Nogmaals, het was een vervelende periode maar ik denk dat we er op deze manier sterker zijn uitgekomen.”